-
A Biographical Dictionary of English Court Musicians, 1485-1714, Voluime I
-
A Biographical Dictionary of Actors, Actresses, Musicians, Dancers, Managers & Other Stage Personnel in London, 1660-1800
-
Abbate, Carolyn; Parker, Roger (2012). A History of Opera: The Last 400 años. Londres: Allen Lane.
-
Alberto Cametti, La scuola dei «pueri cantus» di S. Luigi dei francesi in Roma We i suoi principali allievi (1591-1623): Gregorio, Domenico e Bartolomeo Allegri, Antonio Cifra, Orazio Benevoli, Torino, Fratelli Bocca, 1915.
- Alejandro Luis Iglesias- En torno al Barroco musical español: El oficio y la misa de difuntos de Juan García de Salazar, >alamanca, 1989
-
Alier, Roger; Heilbron, Marc; Sans, Fernando (1998) [1995]. La discoteca ideal de la Opera. Editorial Planeta.
-
Andrés, Ramón (2004). Johann Sebastian Bach: Los días, las ideas y los libros. El Acantilado.
-
Antonicek, Theophil (1997). Vivaldi. Graz.
-
Arnaldo Morelli en Colpa, Pentimento e Grazia (CD, booklet notes), Harmonia Mundi (2003)
-
Arnaldo Morelli en Scarlatti:La Maddalena (CD, booklet notes), Opus 111 OPS 30-96 (1993)
-
Arnold, Denis (1985). «The Second Venetian Visit of Heinrich Schütz». The Musical Quarterly71
-
Arnold, Denis; Fortune, Nigel, eds. (1968). The Monteverdi Companion. Londres: Faber and Faber.
-
Baker's Biographical dictionary of musicians. (6th edición). Nueva York: Schirmer Books.
-
Barbier, Patrick (2002). La Venecia de Vivaldi. Traducción de Jordi Terré (2005). Barcelona: Ediciones Paidós.
-
Bates, James (2000). «Monteverdi the Viola Bastarda Player». En Coin, Christophe; Orlando, Susan, eds.
-
Beat, Janet E. (1968). «Monteverdi and the Opera Orchestra of his Time». En Arnold, Denis; Fortune, Nigel, eds. The Monteverdi Companion. Londres: Faber and Faber.
-
Beltrando-Patier, Marie-Claire; otros (1996). Historia de la música. Espasa Calpe.
-
Benedikt Poensgen en Scarlatti:Opera II Concerti Sacri (CD, booklet notes), Tactus (1998)
-
Bowers, Roger (2007). «Monteverdi in Mantua, 1590-1612». En Whenham, John; Wistreich, Richard, eds. The Cambridge Companion to Monteverdi. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Boyd, Malcolm; Andrés, Ramón (2001). J.S. Bach edición 250 aniversario.
-
Boyd, Malcolm; Andrés, Ramón de (2001). J.S. Bach Edición 250 aniversario. Vol. I. RBA Coleccionables.
-
Boyden, Matthew (2002). The Rough Guide to Opera. Rough Guides.
-
Boyden, Matthew (2009). Az opera kézikönyve. Budapest: Park Könyvkiadó.
-
Brizi, Bruno (enero de 1984). Maria Grazia Pensa 65 (1). Music & Letters
-
Bukofzer, Manfred F. (1992) [1947]. Historia de la música Barroca: De Monteverdi a Bach. Alianza Música.
-
Bukofzer, Manfred (1947). Music in the Baroque Era. Nueva York: W. W. Norton & Co.
-
Bukofzer, Manfred. Música en el Barroco. Nueva York, WW Norton & Co., 1947.
-
Bukofzer, Manfred: Music in the Baroque Era. W. W. Norton, 1947
-
Burrows, Donald (1994). Handel. Oxford University Press.
-
Burrows, Donald (1997). The Cambridge Companion to Handel. Cambridge Companions to Music. Cambridge University Press.
-
Burrows, John (2006). Música clásica. Guías visuales Espasa. Espasa Calpe.
-
Butt, John, ed. (2000). Vida de Bach (María Condor, trad.). Madrid: Cambridge University Press.
-
C. Burney: Memoirs of the Life and Writings of the Abate Metastasio (Londres, 1796)
-
Camino, Francisco: Barroco. Historia, compositores, obras, formas musicales, discografía e interpretes de la música barroca. Madrid: Ollero y Ramos, Editores S.L, 2002.
-
Carlo Gesualdo. Madrigali a cinque voci (Libro Quinto - Libro Sesto), Edizione critica a cura di Maria Caraci Vela e Antonio Delfino, testi poetici a cura di Nicola Panizza, con uno scritto di Francesco Saggio, prefazione di Giuseppe Mastrominico, La Stamperia del Principe Gesualdo, Gesualdo, 2013,
-
Carreras López, Juan José (1988). Gaspar Sanz y su «Instrucción de la música sobre la guitarra española» (en Aragón en el Mundo). Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón.
-
Carter, Tim (2002). Monteverdi's Musical Theatre. New Haven, CT y Londres: Yale University Press.
-
Carter, Tim (2007a). «Musical sources». En Whenham, John; Wistreich, Richard, eds. The Cambridge Companion to Monteverdi. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Carter, Tim (2007b). «The Venetian Secular Music». En Whenham, John; Wistreich, Richard, eds. The Cambridge Companion to Monteverdi. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Carter, Tim (1993). «Possente spirto: on taming the power of music». Early Music 21
-
Carter, Tim; Chew, Geoffrey (n.d.). «Monteverdi [Monteverde], Claudio (Giovanni [Zuan] Antonio)». En Roote, Deane, ed. Grove Music Online: (Oxford Music Online). Oxford University Press.
-
Casals, Anna (1991). Introducción a la historia de la música (en catalán). Diseño Editioral.
-
Catherine Kintzler, Jean-Philippe Rameau, Splendeur et naufrage de l'esthétique du plaisir à l'âge classique, Minerve, París, 1988
-
Cattoretti, Anna, ed., Giovanni Battista Sammartini and his musical environment, Brepols, Turnhout, 2004.
-
Chew, Geoffrey (2007). «A model musical education: Monteverdi's early works». En Whenham, John; Wistreich, Richard, eds. The Cambridge Companion to Monteverdi. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Chisellotti: I nostri maestri del passato (Milán, 1882)
-
Churgin, Bathia y Jenkins, Newell. Thematic Catalog of the Works of Giovanni Sammartini: Orchestral and Vocal Music. Cambridge: publicado por la American Musicological Society (Harvard University Press, 1976).
-
Cogliano, Annibale: Carlo Gesualdo omicida fra storia e mito. Edizioni Sscientifiche Italiane, 2006.
-
Cogliano, Annibale: Carlo Gesualdo. Il principe l'amante e la strega. Edizioni Sscientifiche Italiane, 2005.
-
Comellas, José Luis (1995). Nueva historia de la música. Ediciones Internacionales Universitarias.
-
Cortes Santamarta, David (1996). Música Sacra. Vol. II. Altaya. ISBN 84-487-0756-7.
-
Cross, Eric (1984). I libretti vivaldiani: recensione e collazione dei testimoni a stampa by Anna Laura Bellina. (Revisión de).
-
Cruice, Valerie (1997). When Do I Clap?: A Slightly Irreverent Guide to Classical Music and Concert Hall Conduct. Darien, CT: Two Bytes Publishing.
-
Cuthbert Girdlestone, Jean-Philippe Rameau, sa vie, son œuvre, Desclée De Brouwer, 1983.
-
David L. Burrows. "Antonio Cesti", Grove Music Online, ed. L. Macy («Artículo de Antonio Cesti».
-
Dean, Winton (2006). Handel's Operas, 1726–1741 (en inglés). The Boydell Press.
-
Dean, Winton (1987). Handel's Operas, 1704–1726 1. Oxford: Clarendon Press.
-
dell'Antonio, Andrew (1996). «Il divino Claudio: Monteverdi and lyric nostalgia in fascist Italy». Cambridge Opera publicación
-
Dent, Edward Joseph (2004). Handel. R A Kessinger Publishing.
-
Deutsch, Otto Erich (1955). Handel: A Documentary Biography.
-
Diccionario Biográfico de italiano, Treccani.
-
Drebes, Gerald (1992). «Schütz, Monteverdi und die ´Vollkommenheit der Musik´ - Es steh Gott auf aus den Symphoniae sacrae II (1647)». Schütz-Jahrbuch (en inglés)
-
E. Gibson: The Royal Academy of Music 1719-1728: the Institution and its Directors,
-
E. L. Sutton: The Solo Vocal Works of Nicola Porpora: an Annotated Thematic Catalogue (disertación, University of Minnesota, 1974)
-
E.R. Jacobi, Jean-Philippe Rameau, Complete theoretical writings, edición en 6 vol., American Institute of Musicology, 1967-1972. (Edición moderna de los escritos teóricos de Rameau).
-
Eidam, Klaus (1999). La verdadera vida de Johann Sebastian Bach. Siglo XXI.
-
Einstein, Alfred: The Italian Madrigal. Princeton University Press, 1949.
-
Eleanor Selfridge-Field, Venetian Instrumental Music, from Gabrieli to Vivaldi. Nueva York, Dover Publications, 1994.
-
Enciclopedia Británica, edición de 1911
-
F. Bukofzer, Manfred: La música en la época barroca. De Monteverdi a Bach. Madrid: Alianza Editorial, 1986.
-
F. Caffi: Storia della Musica sacra nella già Cappella Ducale di S. Marco in Venezia (Venezia, 1854)
-
F. Degrada: «Le musiche strumentali di Nicolò Porpora», en Chigiana, (1968)
-
F. Florimo: La scuola musicale di Napoli II (Nápoles, 1882)
-
F. Walker: «A Chronology of the Life and Works of Nicola Porpora», en Italian Studies
-
Fabbri, Paolo (2007). Monteverdi (Tim Carter, trad.). Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Fétis, F. J.: Biographie Universelle des Musiciens" (Paris, 1866)
-
Formichetti, Gianfranco (2006). Venezia e il prete col violino. Vita di Antonio Vivaldi. Bompiani.
-
Fortune, Nigel (1986). «The rediscovery of Orfeo». En Whenham, John, ed. Claudio Monteverdi: Orfeo. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press
-
Fortune, Nigel; Whenham, John (1986). «Modern editions and performance». En Whenham, John, ed. Claudio Monteverdi: Orfeo. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Giannini, Tula. 1993a. "Jacques Hotteterre le Romain and his Father Martin: A Re-examination Based on Recently Found Documents". Early Music 21, no. 3
-
Giannini, Tula. 1993b. Great Flute Makers of France, the Lot and Godfroy Families (1650-1900). London: Tony Bingham.
-
Gray, Cecil & Heseltine, Philip: Carlo Gesualdo, Musician and Murderer. St. Stephen's Press, 1926.
-
Grout, Donald Jay (1971). A Short History of Opera. Nueva York: Columbia University Press.
-
Grout, Donald Jay; Palisca, Claude V. (1981). A History of Western Music (Third edición). Londres: J.M. Dent & Sons.
-
Grout, Donald; Claude Palisca (2001). A History of Western Music (6ª edición). Nueva York: W.W. Norton & Company.
-
Grove Dictionary of Music and Musicians
-
Hammond, Frederick (1994). Music and spectacle in Baroque Rome. Yale University Press.
-
Harris-Warrick, Rebecca. Musical Theatre at the Court of Louis XIV: Le Mariage de la Grosse Cathos (en inglés).
-
Heller, Karl (1997). Antonio Vivaldi: The Red Priest of Venice. Amadeus Press.
-
Hill, John Walter (2008). La música barroca. Akal.
-
Historia de la música clásica. Diversos autores. F. Planeta S.A., 1985
-
Holman, Peter & Thompson, Robert: «Henry Purcell» en Grove Music Online ed. L. Macy
-
Holman, Peter (1993). «'Col nobilissimo esercitio della vivuola': Monteverdi's String Writing». Early Music
-
Holman, Peter: Henry Purcell. Oxford: Oxford University Press, 1994.
-
Honegger, M: Diccionario Biográfico de los grandes compositores de la música. Madrid, Espasa Calpe S.A., 1993.
-
https://imslp.org/wiki/Página_principal
-
https://www.google.com/search?q=you+tube+music&oq=you+tube
-
https://www.google.com/search?q=wikipedia+music&oq=wikipedia
-
http://mmm2.mugemir.de/doku.php
-
https://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code
-
https://www.spotify.com/cl/
- https://www.treccani.it/enciclopedia/domenico-scorpione_%28Dizionario-Biografico%29/
-
Instituzioni di ricovero e di educazione, Venezia: Arte e musica all'ospedaletto: Schede d'archivio sull'attività musicale (Venecia, 1978)
-
J.-C. Malgoire y C. Kintzler, Jean-Philippe Rameau, Musique raisonnée, París, Stock, 1980..
-
Jean-Philippe Rameau, his life and work, Cuthbert Girdlestone, Dover Publications, 1969.
-
José López-Calo (1983). Historia de la música española (tomo 3). Alianza Editorial S.A.
-
Kai Köpp: Johann Georg Pisendel (1687–1755) und die Anfänge der neuzeitlichen Orchesterleitung. Schneider, Tutzing 2005
-
Keates, Jonathan (1985). Handel: The Man and His Music. Nueva York: St Martin's Press.
-
Keates, Jonathan (1996). Purcell: A Biography. UPNE
-
Kirkpatrick, Ralph, Domenico Scarlatti. Princeton University Press, 1953.
-
Kolneder, W. (1984/1989). «Lübbes Vivaldi. Lexikon». Guía de Vivaldi. Traducido por Carmen Bas Álvarez (Madrid: Gustav Lübbe Verleg/Alianza Editorial).
-
Kolneder, Walter (1983). Antonio Vivaldi: Documents of His Life and Works. C F Peters Corp.
-
Kurtzman, Jeffrey (2007). «The Mantuan Sacred Music». En Whenham, John; Wistreich, Richard, eds. The Cambridge Companion to Monteverdi. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
La musique française classique, Jean-François Paillard, PUF collection. «Que sais-je?», París, 1964.
-
Larsen, J.P. (1972). Handel's Messiah. Londres: Adams and Charles Black Limited.
-
Lino Bianchi en Scarlatti: Il Dolore di Maria Vergine (CD, booklet notes), Bongiovanni (2001)
-
Lionel Salter, Alessandro Scarlatti: Cantatas Vol. II (CD, booklet notes), DHM 1998.
-
Lorenzo Bianconi, Historia de la Música. El siglo XVII, Turner Música, Madrid, 1986.
-
M. Amstad: «Das berühmte Notenblatt des Porpora: die Fundamentalübungen der Belcanto Schule», en Musica (1969)
-
Malipiero, G. Francesco (1932). «Claudio Monteverdi of Cremona». The Musical Quarterly
-
Mamy, Sylvie Mamy (2011). Antonio Vivaldi. Fayard.
-
Manfred Bukofzer, Music in the Baroque Era. Nueva York: W.W. Norton & Co., 1947.
-
Marc Honegger: Dictionnaire de la musique: les hommes et leurs œuvres, Bordas, París, 1970
-
Martínez Miura, Enrique (1998). Bach Obra Completa Comentada. Peninsular Publishing Company.
-
Marx, Hans J. (1998). Händels Oratorien, Oden und Serenaten. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
-
Maurice Barthélémy, André Campra 1660-1744, Actes Sud (1993).
-
Mayeda: Nicola Antonio Porpora als nstrumentalkomponist (disertación, Universidad de Viena, 1967)
-
McLeish, K. y V., La discoteca ideal de música clásica, Planeta, Barcelona, 1996
-
Naglia, Sandro: Il processo compositivo in Gesualdo da Venosa: un'interpretazione tonale. IkonaLiber, 2012.
-
Norwich, John Julius (1983). A History of Venice. Harmondsworth, Reino Unido: Penguin Books.
-
Ossi, Massimo (2007). «The Mantuan Madrigals and Scherzi musicali». En Whenham, John; Wistreich, Richard, eds. The Cambridge Companion to Monteverdi. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Oxford Dictionary of National Biography, 60 vols., edited by H. C. G. Oxford University Press.
-
Palacios, José Ignacio (2000). Los compositores aragoneses. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón.
-
Palisca, Claude V. (n.d.). «Baroque: Etymology and early usage». Grove Music Online: (Oxford Music Online). Oxford University Press.
-
Palisca, Claude V. (1980). Baroque Music. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
-
Pincherle, Marc (1957). Vivaldi: Genius of the Baroque. París: W. W. Norton & Company, Inc.
-
Pryer, Anthony (2007). «Approaching Monteverdi: his cultures and ours». En Whenham, John; Wistreich, Richard, eds. The Cambridge Companion to Monteverdi. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Quick, Barbara (2007). Vivaldi's Virgins. HarperCollins.
-
R. Cotte (1987). La musique maçonnique
-
R. Strohm: «The Neapolitans in Venice», en Studies in Italian Opera, Song and Dance, pp. 1580–1740 (1995)
-
Rameau de A à Z, Philippe Beaussant, Fayard, París, 1983. ISBN 2-213-01277-6 Todo sobre Rameau y su obra en forma de un diccionario. (Nota: Es de hecho una obra colectiva de 23 musicólogos bajo la dirección de Philippe Beaussant, de ahí alguna falta de homogeneidad e incoherencias (cf. datación de los motetes)).
-
Rameau», Jean Malignon, Le Seuil, París, 1960.
-
Rampe, Siegbert (2010). Antonio Vivaldi und seine Zeit. Laaber: Laaber-Verlag.
-
Redlich, Hans (1952). Claudio Monteverdi: Life and Works. Londres: Oxford University Press.
-
Reese, Gustave: Music in the Renaissance. W. W. Norton, 1954.
-
Ringer, Mark (2006). Opera's First Master: The Musical Dramas of Claudio Monteverdi. Pompton Plains, NJ: Amadeus Press.
-
Robbins Landon, H. C. (1996). Vivaldi: Voice of the Baroque. University of Chicago Press.
-
Rolland, Romain (2005). Händel. Beroemde musici. Deel XVIII.
-
Romijn, André (2007). Hidden Harmonies: The Secret Life of Antonio Vivaldi.
-
Rosand, Ellen (2007). «Monteverdi's late operas». En Whenham, John; Wistreich, Richard, eds. The Cambridge Companion to Monteverdi. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Rosand, Ellen (1991). Opera in Seventeenth-Century Venice: The Creation of a Genre. Berkeley, CA: University of California Press.
-
Rouviére, Oliver (2008). «Libreto de la grabación de Naive». Amadigi di Gaula. Ambroisie/Naive.
-
S. Fassini: Il melodramma italiano a Londra nella prima metà del Settecento (Turín, 1914)
-
Samuel Claro, José de Campderrós (1742-1812): de mercader catalán a maestro de capilla en Santiago de Chile, Anuario Musical, (XXX): 123-134, 1977; separata, Santiago de Chile.
-
Sardelli, Federico Maria. 2007. Vivaldi's Music for Flute and Recorder, traducido por Michael Talbot. Aldershot, England; Burlington, VT: Ashgate, en colaboración con el Istituto Italiano Antonio Vivaldi/Fondazione Giorgio Cini.
-
Selfridge-Field, Eleanor (1994). Venetian Instrumental Music, from Gabrieli to Vivaldi. Nueva York: Dover Public.
-
Setton, Kenneth M. (1984). The Papacy and the Levant 1204-1571. Vol. IV: The Sixteenth Century. Philadelphia: The American Philosophical Society.
-
SGAE (1999-2002). Diccionario de la Música española e Hispaniamericana. VV.AA. Iberoautor Promociones Culturales.
-
Silke Leopold, "Scarlatti's Griselda: no longer a victim, but a radiant victor", en Griselda (CD, booklet), Harmonia Mundi, 2003
-
Simon, Jacob (1985). National Portrait Gallery, ed. Handel. A Celebration of his Life and Times 1685–1759.
-
Spaeth, Sigmund (1937). Stories Behind the World's Great Music. Nueva York: Whittlesey House.
-
Spalding, Albert (1953). A fiddle, a sword, and a lady: the romance of Giuseppe Tartini. Holt.
-
Stegemann, Michael (2000). Vivaldi.
-
Stevens, Denis (tr. and editor) (1995). The Letters of Claudio Monteverdi. Revised Edition. Oxford, Reino Unido: Clarendon Press.
-
Strohm, Reinhard (2008). «The Operas of Antonio Vivaldi». Fundación Giorgio Cini - Studi di musica veneta - Quaderni vivaldiani 13. (Florencia: Olschki).
-
Sutcliffe, Tom (1995). «When the lights are low». Cambridge Opera publicación (1833):
-
Sylvie Bouissou et Denis Herlin, Jean-Philippe Rameau: Catalogue thématique des œuvres musicales (Tome 1, Musique instrumentale. Musique vocale religieuse et profane). «Sciences de la musique - Série Références», CNRS Édition et Éditions de la BnF, París 2007 [Avec la collaboration de Pascal Denécheau
-
Sylvie Bouissou et Denis Herlin, Jean-Philippe Rameau: Catalogue thématique des Oeuvres musicales (Tome 2, Les Livrets), CNRS editions,
-
Talbot, Michael (1998). Antonio Vivaldi. Insel Verlag.
-
Talbot, Michael. «Antonio Vivaldi». Grove Music Online. L. Macy.
-
Tartini, Giuseppe (1986). Neaman, Yfrah, ed. Le trille du diable. Stainer & Bell.
-
Taruskin, Richard (14 de agosto de 2006). Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries. Oxford, Reino Unido: Oxford University Press.
-
The Concise Edition of Baker's Biographical Dictionary of Musicians, ed. Nicolas Slonimsky. Schirmer Books, 1993.
-
The Hutchinson. Encyclopedia of Music, 1997
-
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, ed. Stanley Sadie. Londres: Macmillan, 2001 [1980].
-
The New Grove Dictionary of Opera, ed. Stanley Sadie (Londres),
-
Tomlinson, Gary (1990). Monteverdi and the End of the Renaissance. Berkeley, CA: University of California Press.
-
U. Prota-Giurleo: «Per una esatta biografia di Nicolò Porpora», en La Scala, (1957)
-
Ujaldón Cervantes, Diego José y Emilio Cano Molina, «Domenico Scarlatti: Stabat Mater a dieci voci», Ars Musica, Ars Informe XXXI, mayo 2003
-
Van Til, Marian (2007). George Frideric Handel: A Music Lover's Guide. Nueva York: WordPower Publishing. I
-
Varios autores (1910-1911). A Dictionary of Arts, Sciences, Literature, and General information. Encyclopædia Britannica.
-
Vázquez-Prada Oñoro, Ricardo (2006). Gaspar Sanz, la magia de la guitarra. Zaragoza: Delsan Libros.
-
Vega Cernuda, Daniel S. (2004). Bach: repertorio completo de la música vocal. Ediciones Catedra S.A.
-
Vitali: «Un concerto per violoncello attribuito a Porpora», en Studi Musicali, (1979)
-
Ward, John Owen, ed. (1978). The Oxford Companion to Music by Percy A. Scholes: Tenth edition. Oxford, Reino Unido: Oxford University Press.
-
Watkins, Glenn: Gesualdo: The Man and His Music. Claredon Press, 1991.
-
Weeks, Marcus (2000). Música clásica. Celeste.
-
Whenham, John (1986). Claudio Monteverdi: Orfeo. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Whenham, John (1997). Monteverdi: Vespers 1610. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Whenham, John (2007b). En Whenham, John; Wistreich, Richard, eds. The Cambridge Companion to Monteverdi. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Wikipedia, la enciclopedia libre
-
Wistreich, Richard (2007). «Monteverdi in performance». En Whenham, John; Wistreich, Richard, eds. The Cambridge Companion to Monteverdi. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
-
Wolff, Christoph (2002-2003). Johann Sebastian Bach: El músico sabio (Armando Luigi Castañeda, trad.). Barcelona: Ma Non Troppo.
-
WWW.MCNbiografias.com
-
Young, Percy Marshall (1966). Handel. Nueva York: David White Company.
-
Zaldívar Gracia, Álvaro (1999). Gaspar Sanz, el músico de Calanda. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón.
-
Zips, Sebastian (2005). «Die Violoncellosonaten des Antonio Vivaldi». Disertación, Kath. Univ. Eichstätt.